درحال بارگذاری...

اصول مدیریت باغات

دسته بندی: بلاگ پروازیاران سیرنگ

اصول مدیریت باغات


اصول مدیریت باغات

این مطلب توسط پروازیاران سیرنگ منتشر شده است


افزایش گرده افشانی

چون درختان سیب رقم قرمز لبنانی در گرده افشانی صد در صد خود ناسازگار هستند ( یعنی گرده همان جنس از درخت نمیتواند مادگی همان جنس درخت را تلقیح نماید) لازم است از گلهای سیب زرد لبنان یا از ارقام مختلف در هنگام گرده افشانی استفاده کنید. 

وجود زنبور عسل در صورت بودن گلهای سایر ارقام در زمان گرده افشانی صد در صد مفید خواهد بود.

در صورت نبودن درخت سیب زرد، ته شاخه گلدار رقم سیب زرد را در یک سطل کوچک یا پلاستیک محتوی آب قرار داده و در نزدیک گلهای درخت قرمز لبنانی ببندید.

پیشگیری از بیماریهای درختان هسته دار 

برای مبارزه و کنترل بیماری لب شتری در هلو و غربالی در هسته دارها سمپاشی در پاییز هنگام خزان برگ و در بهار هنگام تورم جوانه ها با ترکیبات مس به نسبت سه در هزار توصیه میگردد. هنگام حمله قارچ ها به شاخه ها و تنه درختان شیرابه ای بیرون می زند این عمل در بیشتر مواقع وسیله دفاعی گیاه در مقابل بیماری محسوب میشود تمیز کردن موضع سمپاشی با قارچ کش ترکیبات مسی در کاهش نفوذ و حمله قارچ موثر میباشد.

زمان و چگونگی هرس

زمان هرس و یا جابجایی درخت در هنگام خواب (اواخر پاییز و زمستان) میباشد بهترین زمان در مناطق سردسیر ماه اسفند توصیه میشود.

درختان میوه از نظر هرس تفاوت های اساسی با هم دارند تسکیل میوه در درخت هلو اکثرا در شاخه های سال دوم انجام میگیرد ولی در درخت سیب روی میخچه و در نقاط مختلف صورت میپذیرد. و به طور حتم نتیجه یک هرس در سال بعد بروز میکند هرس فرم دهی و باردهی علاوه بر علم تئوری نیاز به تجربه کافی دارد و در کل هرس یک درخت بستگی فراوان به نوع رقم و جنس آن دارد. 

استفاده از چسب باغبانی

محل شاخه های هرس شده را با چسب باغبانی ( نه چسب چوب نجاری) که برنگ قرمز بوده با برس نقاشی یا ابر و یا چوبی که با پارچه ای به یک سر آن بسته شده کاملا میپوشانیم تا از نفوذ قارچ ها در محل زخم جلوگیری کنید. اضافه کردن ترکیبات مس به چسب در درختان مبتلا به شانکر تاثیر مطلوبی دارد. توضیح : برای رقیق کردم چسب باغبانی طبق نظر کارخانه سازنده عموما از الکل صنعتی استفاده میکنیم. 

پیشگیری و مبارزه 

بیماره لکه سیاه سیب و غربالی، لب شتری و سفیدک هلو و نیز کرم سیب و مینوز برگ درای مراحل مبارزه پیشگیری میباشند.

برخی آفات از جمله شته ها و کنه ها به محض مشاهده آفت اقدام به مبارزه میشوند و بالعکس در صورت عدم بروز یا ظهور احتیاجی به سمپاشی نیست. 

مصرف کودهای شیمیایی 

دادن کودبه درختان باید در محل سایه انداز درخت و در عمق 20-30 متری خاک انجام گیرد برای حل بهتر کودها بهتر است در محل جویها که به علت جریان بیشتر آب رطوبت بالایی دارد صورت پذیرد.

مصرف کود مایع

محلول پاشی با کود مایع که از طریق برگ جذب میشوند میتواند در بهبود و کیفیت میوه نقش موثری ایفا کند کودهای مایعبا درصدهای مختلف بصورت کود کامل و یا کود اختصاصی همراه با سموم قابل اختلاط بوده و در طول دوره رشد به تعداد حداقل سه دفعه توصیه میشود. 

 

با ما همراه باشید --------->09925482825

منبع


فاطمه رسولی، تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۲/۱۸


باغ

این مطالب را هم بخوانید!

شوری خاک

شوری خاک، مقدار نمک موجود در خاک است که می‌تواند در رشد گیاهان در خاک تاثیر بگذارد. معیار تشخیص شوری خاک، هدایت الکتریکی یا Ec است که تابع درصد نمک موجود در خاک است. هدایت الکتریکی خاک در آزمایشگاه با دقت بسیار بالا قابل اندازه گیری است.

ادامه مطلب »

مدیریت خوردگی خاک در زراعت

مدیریت خوردگی خاک در زراعت به عنوان یک موضوع مهم در کشاورزی و کشت‌وکار است، چرا که خاک، یکی از منابع اصلی برای کشت و پرورش محصولات زراعی است. خوردگی خاک به تخریب و آب‌رسانی نامناسب خاک اطلاق می‌شود و می‌تواند منجر به افت کیفیت و محصولیت خاک شود. در این مقاله، به معرفی مفهوم خوردگی خاک و راهکارهای مد...

ادامه مطلب »

رشد اقتصادی در بخش کشاورزی

بله، بدون شک. رشد اقتصادی در بخش کشاورزی موضوعی جالب و اهمیت‌آمیز است. این موضوع به طور معمول شامل عوامل مختلفی می‌شود که می‌توانند به توسعه اقتصادی در این حوزه کمک کنند. در زیر، تعدادی از عوامل مؤثر در رشد اقتصادی بخش کشاورزی آورده شده‌اند: 1. تکنولوژی و نوآوری: بهبود فناوری در کشاورزی می‌تواند...

ادامه مطلب »

در سراسر ایران با کاربران حرفه‌ای

عملیات کارشناسان سیرنگ

استان مازندران
استان گلستان
استان آذربایجان

+98 21 4417 9162

مدیر فروش داخلی 107

+98 21 4417 9168

کارشناس فروش 1 - داخلی 101

+98 21 4417 9112

کارشناس فروش 2 - داخلی 102

+98 21 4417 9218

کارشناس فروش 3 - داخلی 103

+98 21 4417 9234

مدیر ترویج - داخلی 108

+98 21 4417 9228

خدمات پس از فروش - داخلی 116